‘Gesloten’ recensie: het verhaal van een zeer pretentieloze Belgische buddy

SPOILER WAARSCHUWING:: De voorlaatste paragraaf van deze recensie bevat spoilers.

Weinigen van ons hebben het geluk een intieme en gemakkelijke vriendschap te hebben zoals die van de 13-jarige Belgische jongens Leo (Eden Dambrine) en Remi (Gustav De Waele) in “Close”. Die relatie, en de verantwoordelijkheid die daarmee gepaard gaat, vormt de kern van Lukas Dhonts tweede speelfilm, zo subtiel en gevoelig in de eerste helft, zo verkeerd van zijn tragische wending. Deze prachtig suggestieve film, afkomstig van een openlijk homoseksuele regisseur, biedt een puur portret van de liefde van hetzelfde geslacht die onschuldig en ongevaarlijk is zoals we die in films hebben gezien. En toen werd het iets buitengewoons, heel anders.

“Close” markeert een terugkeer naar het filmfestival van Cannes voor Dhont, wiens debuut met de Camera d’Or in 2018, “Girl”, tegelijkertijd op de voor- en achterkant staat van het culturele gesprek over transgenderjongeren. De ongelooflijke eerste film dramatiseert de reis van een ongeduldige tiener die ballerina wil worden maar een cisgenderjongen speelt om het verhaal te vertellen, regie- en acteerprijzen over de hele wereld verdient, en wordt afgewezen door de transgemeenschap in de VS. en andere critici leiden tot een climaxscène waarin een transmeisje haar leven riskeert (en haar toekomstige geslachtsaanpassende operatie) door haar penis af te snijden – een dramatisch cliché dat een potentieel gevaarlijke boodschap stuurt naar een beïnvloedbaar publiek dat zich zou kunnen identificeren met de hoofdpersoon .

“Close” presenteert een versie van hetzelfde probleem, maar daar komen we later op terug. Ten eerste is het de moeite waard om de eerste 45 minuten van de film te vieren, die diep zal resoneren met iedereen, homo of hetero, die ooit zijn gedrag heeft aangepast aan de homofobie van iemand anders. We ontmoeten levenslange vrienden Leo en Remi die samen spelen in een geïmproviseerd fort op slechts een steenworp afstand van een bloeiend dahliaveld – een heel specifiek en onuitsprekelijk beroep voor de familie Leo waar Terrence Malick zeker jaloers op zal zijn (zijn personage kan uren achtereen draaien) bij mensen op schouderhoogte). bloemen).

Zelden uit elkaar, Leo en Remi lijken te zijn verbonden aan de heup. Zelfs hun nachten sliepen ze in elkaars huis, hun benen in elkaar verstrengeld. Hun ouders behandelden de twee kinderen als hun eigen kinderen (Léa Drucker en Emilie Dequenn speelden respectievelijk de moeder van Leo en Remi, en beiden waren geweldig). Net als in “Girl” – dat het publiek in de plaats van de hoofdpersoon plaatst – presenteren Dhont en co-schrijver Angelo Tijssens observatiescènes uit het dagelijks leven, waarbij personages worden onthuld door gedrag in plaats van verklarende dialoog. Zoveel van hun technieken zijn subtekst, waarvan we afhankelijk zijn om detective te spelen. Zonder enige specifieke aanwijzing zullen kijkers echter elk idee van de twee jongens dat ze willen in hun hoofd opbouwen en de lege plekken opvullen met een combinatie van levenservaringen en persoonlijke vooroordelen. De film eist het en vereist dat we onze aannames op de personages projecteren.

Zijn Leo en Remi homo? Zou het een van hen kunnen zijn, maar niet de andere? (Dit is geen irrelevante vraag, ook al weigert de film er hardnekkig op in te gaan.) In de echte wereld hebben veel jongens op 13-jarige leeftijd hun eerste seksuele ervaring gehad met een buurman, neef of klasgenoot, zo niet roofzuchtige volwassenen in hun kring – en hier heb ik het niet alleen homomannen maar alle jonge mannen, ongeacht wie of wat ze uiteindelijk leuk vinden. Het is misschien niet gepast voor “Close” om zo’n dynamiek tussen twee minderjarigen te dramatiseren, maar het zou een lange weg zijn in het beantwoorden van de vraag van een miljoen dollar van de film.

Op de eerste dag van een nieuw schooljaar, omringd door een groep onbekende leerlingen, omhelzen de jongens elkaar stevig, vooral in de klas en in de pauze (net als de broers en zussen op de “Playground” van de al even inzichtelijke Belgische Laura Wandel. ). In de kantine stelde een meisje dat verrassend naar voren kwam hen een vraag: “Zijn jullie samen?” en Leo raakte gespannen en legde uit dat ze gewoon “dichtbij” waren, als broers.

Dit was een levensveranderend moment voor Leo en Remi, hoewel niemand zich er op dat moment volledig van bewust was. Toen Adam en Eva van de boom der kennis aten, viel alle onschuld. Voor alle duidelijkheid: geen van beiden heeft iets verkeerds gedaan (en zelfs als ze de kamasoetra in hun vrije tijd beoefenen, in plaats van elkaar alleen maar in de oren te blazen, gaat het niemand anders dan hun eigen zaak aan). Maar ze hebben zojuist een grote schok van heteronormatieve socialisatie ervaren. Ze hebben te horen gekregen dat hun vriendschap is abnormaalen niemand op de middelbare school anders wilde zijn. En zo kwam er een wig in hun vriendschap.

Plotseling begon Leo zich anders te gedragen. Toen Remi hem op school aanraakte, deinsde hij achteruit en veranderde van houding. Vroeger zaten ze aan dezelfde tafel in de klas, maar nu zaten ze aan weerszijden van de klas. Leo woont een van Remi’s fluitrecitals bij, bhij voelde zich ongemakkelijk toen zijn vriend opdook bij de hockeytraining, wachtend op de tribunes zoals een vriendin zou doen. Leo is aan het uitzoeken wat het betekent om een ​​man te zijn in de moderne wereld, en een van de codes waarnaar hij hoopt te leven, is aandacht te schenken aan zijn emotionele en fysieke nabijheid met andere mannen.

Terwijl de film probeert de jongens als preseksueel voor te stellen, lijkt de tragedie des te oneerlijker. Sommige mensen hebben op 13-jarige leeftijd een duidelijk idee van hun identiteit, maar de meesten zijn het vijf, 10 of zelfs 20 jaar later nog steeds aan het uitzoeken. Welke identiteit hij later in zijn leven ook aanneemt, wie kan het Leo kwalijk nemen dat hij niet in een hokje wil worden gestopt?

Nou ja, een film voor één. Onderweg gebeurde er iets verschrikkelijks. Leo gaat met de klas op excursie en Remi is nergens te bekennen. Wanneer ze terugkeren (spoiler alert), komt hij erachter dat Remi dood is. Er volgde bijna een uur met onbeantwoorde vragen, en hoewel Dhont het mysterie dat ermee gepaard ging zo zorgvuldig behandelde als je zou verwachten, is het irritant om te bedenken dat hij hier zijn verhaal liet gaan. Want nu is ‘Close’ een film geworden over zelfmoord onder tieners. We weten allemaal dat zulke percentages hoger zijn onder vreemde jongeren, maar wat was de reden dat Remi zelfmoord pleegde? En wat denkt Leo voortaan? Ondanks zijn suggestieve blauwe ogen is de jonge acteur Dambrine niet genoeg getraind om Leo’s gedachten te projecteren. (Einde spoilers.)

Hoewel oprecht, voelt deze tragedie aan als een verhalend hulpmiddel, ontworpen om een ​​soort ideologisch punt te bewijzen, terwijl ‘Close’ een veel moeilijker dramatisch pad zou kunnen inslaan om te zien hoe deze twee jongens navigeren door nieuwe groepsdruk. Veel kijkers zullen de keuze van Dhont niet erg vinden, en de film zal waarschijnlijk de hoofdprijs winnen in Cannes – hij is op sommige plaatsen sterk. Maar in het leven wordt zelfmoord vaak gezien als “de gemakkelijke uitweg nemen”, en door terug te vallen op die stijlfiguur, doen films hetzelfde. Ik weet zeker dat Dhont een meesterwerk in zich heeft. Maar er is een onvolwassenheid in zijn film die hij eerst moet overwinnen. Hij is heel dichtbij.

Kim Kardashian

"Valt vaak naar beneden. Algemene tv-fan. Ongeneeslijke zombie-fan. Subtiel charmante probleemoplosser. Amateur-ontdekkingsreiziger."