Bijna een op de vijf Belgen eet niet elke dag groenten en fruit, maar Belgen zijn goede Europese studenten

Of je nu jong of oud bent, dit advies mag je niet missen: “Eet voor je gezondheid minstens vijf groenten en fruit per dag“Maar zowel in ons land als in Europa zijn we er nog lang niet om deze aanbevelingen na te komen.

Slechts 12,4% van de Europeanen zegt dat ze vijf of meer porties fruit en groenten per dag eten gebaseerd op Eurostat, op basis van cijfers van 2019.

Daarentegen eet bijna een op de drie Europeanen (32,9%) niet elke dag fruit of groenten. Voor de meeste (55%) ligt het gemiddelde verbruik tussen één en vier porties.


Lees ook: Groenten en fruit: aanbod neemt af, vraag stijgt


België is op zijn beurt een goede Europese student. Iets meer dan 67% van de Belgen zegt dagelijks tussen de één en vier porties groenten en fruit te consumeren, wat meer is dan het zevenentwintig gemiddelde.

De overige 15% van ons eet gemiddeld vijf of meer porties per dag. Het aandeel Belgen dat niet elke dag fruit of groenten consumeert, bedraagt ​​17,4%.

Vanuit Europees oogpunt staat België bovenaan. Wanneer we de dagelijkse consumptie van vijf of meer porties fruit en groenten vergelijken, staat ons land op de zesde plaats in de ranglijst, waarbij 15% van de bevolking de aanbevolen waarde consumeert.

De eerste vier plaatsen worden ingenomen door Ierland (33%), Nederland (30%), Denemarken (23%) en Frankrijk (20%).

De slechtste presteerders waren Oostenrijk (6%), Bulgarije (5%), Slovenië (5%) en Roemenië (2%).




4 foto’s





Dagelijkse consumptie van vijf of meer porties groenten en fruit in 2019 in Europa. (Percentage van de bevolking van 15 jaar en ouder) © Eurostat


Gezondheidsvoordelen en gevaren van uitglijden van voedsel

Elke dag vijf of meer porties fruit en groenten eten heeft veel gezondheidsvoordelen. Groenten en fruit zijn belangrijke bronnen van water, mineralen, vitamines en vezels“, merkt op diëtist uit Luik Daniëlle Mauhin.

Vezels zijn belangrijk voor de darmtransit, het zal de darmflora voeden. Ze zijn nuttig voor darmbacteriën, zorgen voor een goede spijsvertering, het verkrijgen van immuniteit en het beschermen van het organisme.“, hij voegde toe.


Lees ook: Vijf groenten en fruit per dag is genoeg om gezond te blijven


Per dag kost het ongeveer 500 gram groenten en fruit. “Een portie is ongeveer 100 tot 125 gram en het ideaal is om twee porties fruit en drie porties groenten te hebben.“, specificeer een voedingsdeskundige. De verdeling in het voordeel van groenten wordt verklaard door het feit dat ze minder zoet zijn. Groenten bevatten gemiddeld 5% suiker vergeleken met 12% voor fruit“.

Om een ​​concreet idee te krijgen van de hoeveelheid groenten en fruit die op je bord geserveerd zal worden, de Brusselse diëtist Aurore Van Der Wilt legt uit: “Er is een half bord groenten nodig met fruit ernaast, dan 1/4 zetmeel en 1/4 eiwit“.




4 foto’s





De nieuwe versie van de voedselpiramide laat iets meer ruimte voor groenten dan voor fruit. © Food in Action / Haute Ecole Léonard de Vinci


In veel gerechten blijft deze verhouding echter onopgemerkt, wat kan leiden tot gezondheidsproblemen. “Gebrek aan groenten en fruit kan leiden tot vitamine- en mineraaltekorten, maar dat is op zich niet erg gevaarlijk. Mensen die minder fruit en groenten consumeren, hebben echter de neiging ze te vervangen door andere voedingsmiddelen die zoeter en vetter zijn en overmatig voedsel kan pathologieën veroorzaken, zoals hartaandoeningen.Indique Aurore Van Der Wilt.


Lees ook: Gueules Cassées: een doos vol lelijke groenten en fruit


Een ander nadeel dat het vermelden waard is, zijn antioxidanten, zoals opgemerkt Daniëlle Mauhin: “Antioxidanten beschermen tegen celveroudering. Als je het mist, is het voelbaar in je lichaam en de veroudering ervan. Hoe meer kleuren de groenten en fruit hebben, hoe meer ze bevatten antioxidant. Daarom kunnen we alleen maar adviseren om een ​​bord vol kleuren te eten..

Lichte stijging van het verbruik in vijf jaar

Tussen 2014 en 2019 is de consumptie van groenten en fruit in België licht gestegen.

In vijf jaar tijd is het aantal mensen dat tussen de één en vier porties eet afgenomen en dit aantal is overgebracht naar de andere twee categorieën, met een lichte meerderheidstrend naar het consumeren van vijf of meer groenten en fruit per dag.

In 2014 at 12,6% van de Belgen vijf of meer groenten en fruit per dag. Dit cijfer steeg in 2019 tot 15,1% van de totale bevolking, een stijging van bijna 20%.

Belgen die niet regelmatig fruit of groenten consumeren, zijn in 2014 16,1%. In 2019 was dat 17,4%, een kleinere stijging van 8%.

In totaal zegt dus bijna een op de vijf Belgen dat ze niet elke dag groenten en fruit eten.

Belgen die niet regelmatig fruit of groenten consumeren, zijn in 2014 16,1%. In 2019 was dat 17,4%, een kleinere stijging van 8%.

In totaal zegt dus bijna een op de vijf Belgen dat ze niet elke dag groenten en fruit eten.

Vrouwen consumeren meer groenten en fruit dan mannen

Een andere bevinding was dat vrouwen gemiddeld meer groenten en fruit aten dan mannen.

In Europa eet 58% van de vrouwen tussen de één en vier porties per dag, het aandeel van mannen bereikt 51%.

Hetzelfde geldt voor de dagelijkse consumptie van vijf of meer porties (15% versus 10%).

Uit het onderzoek bleek ook dat mannen vaker dan vrouwen aangeven helemaal geen groenten en fruit te eten (39% versus 27%).




4 foto’s





Dagelijkse consumptie van vijf of meer porties fruit en groenten naar geslacht in 2019 in Europa. (Percentage van de bevolking van 15 jaar en ouder) © Eurostat


Hetzelfde fenomeen zien we in België. 18,2% van de vrouwen gaf aan vijf of meer groenten en fruit per dag te eten, vergeleken met 11,8% van de mannen.

Daarentegen at 21,2% van de mannen niet elke dag fruit of groenten, vergeleken met 13,9% van de vrouwen.

Ten slotte was het aantal mannen en vrouwen dat tussen de één en vier porties consumeerde vrij gelijkaardig aan dat van 66,9% van de mannen en 68% van de vrouwen.


Lees ook: Kinderen groenten en fruit laten eten, een echte puzzel?


Voor twee voedingsdeskundigen is deze observatie gerechtvaardigd door een eenvoudige reden: fMeestal besteden moeders meer aandacht aan zichzelf en hun gezondheid. “Mijn patiënten zijn vaak meer gemotiveerd om meer fruit en groenten te consumeren dan hun echtgenoten, omdat deze voedingsmiddelen zeer weinig calorieën bevatten en een aanzienlijk vol gevoel geven. Het cliché van een man die het liefst een indrukwekkend stuk vlees op zijn bord heeft wordt wel eens bewezen“, details Daniëlle Mauhin.

Het effect van opsluiting is onbekend

De cijfers die door het Europees bureau voor de statistiek zijn ingediend, zijn van 2019 en houden daarom geen rekening met de mogelijke effecten van opsluiting veroorzaakt door de gezondheidscrisis.

Het is daarom mogelijk dat er enige variatie in de toekomstige cijfers zal verschijnen, zelfs als, voor Aurore Van Der Wilt, de gevolgen mogen niet te groot zijn.

Tijdens de pandemie zijn sommigen overgestapt op ‘convenience’-voedsel en hebben ze het fruit en groenten een beetje opgegeven. Integendeel, sommigen hebben echter weer trek gekregen om te koken en beginnen gezondere gerechten voor zichzelf te bereiden.’, concludeerde de deskundige.

Nieuwsbrief

Ontvang elke ochtend krantenkoppen.

Oke

Rob Kardashian

"Certified introvert. Devoted internet fanatic. Subtly charming troublemaker. Thinker."

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.